Naar Oregon

20 mei 2023 - Warrenton, Oregon, Verenigde Staten

Een grijze dag vandaag met in de ochtend af en toe wat miezer. Sinds gisteravond werkt de wifi niet meer maar net voordat we willen vertrekken lukt het weer zodat we snel de berichten kunnen lezen en het verslag met foto’s kunnen plaatsen. We gaan vandaag naar Oregon, alweer een staat erbij op onze toch al aanzienlijke lijst. Eerst even (nou ja, even) tanken, 34 gallon oftewel 129 l, ja zo’n campertje heeft veel dorst! Weer een lange weg omzoomd met groen totdat we langs een grote baai rijden, eindelijk weer wat uitzicht. We rijden richting Astoria, daarvoor moeten we de Columbia rivier oversteken via een brug van enkele kilometers, het laatste stuk enorm hoog zodat de zeeschepen er onderdoor kunnen. Halverwege de rivier staat het bord van Oregon en aan de overkant voor alle duidelijkheid nog een keer. We vinden een parkeerplaats in een van de zijstraten en duiken eerst een koffietentje in met homemade gebak, heerlijk! We wandelen wat rond en plotseling valt ons oog op een bord naast de ingang van een klein winkeltje met de tekst “Gezellig”. In de etalage allerlei Nederlandse produkten, dus wij naar binnen en ook daar nog meer spullen van thuis. De eigenaresse vertelt ons dat ze 6 maanden in den Bosch heeft gewoond maar toen heimwee kreeg en terug naar Astoria ging (watje!). Aangezien ze Nederlandse produkten wel erg lekker vond is ze er een winkeltje in begonnen. Een eind verderop lopen we een enorme snoepwinkel binnen, gewoon even kijken wat ze allemaal hebben en ja hoor, bakken met Nederlandse drop! En aangezien onze drop voorraad in de camper niet zo groot is…. Verder stelt het stadje niet veel voor, een antieke tram, wat aparte villa’s en de rest typisch Amerikaans.

We rijden verder richting camping waar we gistermiddag nog de laatste beschikbare plek hebben kunnen reserveren, het is weekend en dan zijn veel Amerikanen op pad. Bij het aanvullen van wat voorraad een plezierige verrassing, Oregon kent geen verkoop belasting, de prijs op het etiket is wat je betaald.

We brengen eerst nog een bezoek aan Fort Clatsop, een replica van het fort waarin de expeditie van Lewis & Clark in 1805 overwinterde. In het bezoekerscentrum bekijken we ook nog een film over deze tocht, interessant om weer wat meer over de ontdekking van het westen te lezen en te zien.

We installeren ons voor 2 nachten op de camping van het Fort Stevens Statepark, zo'n typisch Amerikaanse boscamping die wij zo leuk vinden. De campingplekken liggen aan lussen (wij staan in lus L) wat een grote camping toch een kleinschalig gevoel geeft. Veel vertier, fietsende kinderen, overal rokende vuurtjes en/of barbecue’s, hele families bij elkaar, picnic tafels vol met spullen en kampeer voertuigen in alle maten en soorten. Tegenover ons staat bv een caravan van zeker 10 meter lang, en dat voor 2 personen!

Menu van de dag: worstjes met champignons en gepofte aardappel

Afstand: 150 km

Foto's komen nog, internet hier wat lastig

1. Louise Snoek - van Maris:
    22 mei 2023
    Tjonge wat een mooie trip weer, het is toch ook wel een ruim land! Doet me toch eeer terugdenken aan de RV trip die Nico, Marcel, Renée en ik maakten in Californië. (Overigens vandaag 22-05 zou Nico 78 geworden zijn,)
  2. Peter de Boer:
    22 mei 2023
    Mooie reis weer.. En dan die onverwachte dingen zoals dat winkeltje met Hollandse
    producten. Maakt het ekstra leuk.
  3. Elise:
    22 mei 2023
    Wat zijn jullie toch veel aan het reizen / ontdekken...mooi hoor jullie genieten!! Ik hoop dit later ook te kunnen doen en denk dan aan deze mooie verhalen. Leuk om te lezen en eh ook de inspiratie voor eten in de camper. Want dat vind ik soms lastig :)) wij nu 2 dagen Berlijn.