California here we come

24 mei 2023 - Crescent City, California, Verenigde Staten

Prachtig weer vandaag! Wel een behoorlijk frisse nacht, dus gisteravond maar een fleece deken over het dekbed gelegd. Twee dekbedden leek ons wel wat overdreven. Vanochtend op ons gemak gebruik gemaakt van de luxe badkamers hier op het RV park van het casino. We gaan iets voor tienen op pad voor het laatste stuk kust van Oregon voordat we California binnen rijden. Eerste stop is bij Bandon, waar weer flink wat seastacks liggen waaronder Face Rock. Hoewel de lucht strak blauw is waait er een flinke frisse wind vanaf de oceaan en we dalen daarom niet af naar het strand maar duiken weer snel de camper in. Op weg naar Cape Blanco even gestopt om eens al die brem te checken, blijkt een groot deel dus gagel te zijn! Voor wie het verschil niet weet, ga er maar eens inliggen😉 Bij de kaap drinken we koffie met uitzicht op het vuurtorentje. Na de eerste 2 dagen aan deze kust waren we nog niet echt overtuigd, maar inmiddels zijn we ‘om’. Dit is inderdaad een schitterend en bijzonder landschap waar we nu al enkele dagen door rijden.
Onderweg stoppen we regelmatig bij de vele viewpoints, we maken niet meer overal foto’s , het worden inmiddels wel veel rotsen en golven😃. De volgende rots die wel op foto mag is Arch Rock, een mooie boog waar het water onderdoor stroomt.
We komen nu op de Samuel H. Boardman State Scenic Corridor met flink wat bijzondere punten. We stoppen bij twee ervan, Natural Bridges en Whalehead Point. Natural Bridges zijn rotsen waar door water en wind een soort van brug van is gemaakt. Hoewel er diverse waarschuwingen staan om er niet op te klimmen en overheen te lopen zien we toch op een van de bruggen beneden ons een meisje staan die blijkbaar het uitzicht van boven af niet bevredigend genoeg vond!
We rijden richting Californische grens en fourageren eerst nog in Oregon (belastingvrij). Bij de grens moeten we stoppen en vraagt een uiterst vriendelijke State Trooper of we vers fruit of groenten bij ons hebben, waarop het antwoord nee is. Groenten en fruit wat je in de winkel koopt is nl niet vers, het gaat hier dus over producten die rechtstreeks bij de boer gekocht zijn, die mag je niet meenemen naar Californië. Deze informatie kregen we overigens  van een Amerikaan in de supermarkt toen we hem daarnaar vroegen.
We stoppen net voor Crescent City en kunnen nog lekker een uurtje buiten van de zon genieten voordat die achter de hoge bomen rondom ons verdwijnt.
Afstand: 230 km

NB de foto's komt nog als we weer wat beter internet hebben.

1. Henk Hermsen:
    25 mei 2023
    Hoi Frans en Toiny, Wat een heerlijke reis weer hé. Elke keer weer een verrassing wat er te zien is.
    Dat gevoel van wijdsheid en ruimte herkennen wij wel.
    Geniet lekker, wij genieten gewoon mee en nog gratis ook!
  2. Mark:
    25 mei 2023
    Wat een gaaf landschap weer!!
    Indrukwekkend!
  3. Eduard:
    30 mei 2023
    Was de gagel geen gaspeldoorn? Die lijkt sprekend op brem, maar daar wil je echt niet in liggen. Je vindt het in Nederland ook in de wegbermen. Wij hebben het een paar jaar in de tuin gehad (we wonen immers in de Gaspeldoornlaan!), maar we hebben het er weer uitgehaald. We konden niet meer tuinieren zonder gewond te raken.